Pojem druh má v biologii více definic, nám se bude hodit ta, která říká, že druh je soubor populací s jedinečným vývojovým původem a historií, tvořený navzájem si podobnými jedinci, kteří se mezi sebou mohou plodně křížit a jsou reprodukčně izolováni od jiných podobných skupin. http://cs.wikipedia.org/wiki/Druh_%28biologie%29 .
V úloze uloha_sireni_informace_2.html jsme viděli, jak se šíří potomstvo broučka nebo skupiny broučků a jak dochází k míchání dědičné informace obou rodičů. Zároveň jsme se zmínili o nastavení udávajícím, jestli dva broučci označení značkami různých barev mohou mít potomky, s tím, že výchozí nastavení udává, že mohou.
Toto nastavení můžeme změnit v okně Značka, které vyvoláme příkazem Nastavení/Uprav:
kde zrušíme zaškrtnutí volby Dovolit páření broučků s různými značkami.
Pokud zakážeme páření broučků se značkami různých barev, můžeme napodobovat živočišné druhy - a jejich soupeření o prostor k životu a o potravu.
Zkuste pomocí operace Projekt/Nový generovat nové a nové počáteční populace, a pro každou z nich provést jednorázově tisíc kroků simulace, dokud se Vám nepodaří najít populaci, která přežije.
Zakažte páření broučků se značkami různých barev.
Označte pět broučků v jedné části mapy značkou výchozí oranžové barvy a pět broučků v jiné části mapy modour značkou. Spustťe simulaci a sledujte. Popište, co se stalo.
Zůstane nakonec jenom jeden druh nebo budou přežívat oba?
Budou se po čase algoritmy broučků různých druhů odlišovat více než algoritmy broučků téhož druhu?
Zahajte znovu simulaci, překonejte počáteční vývoj a pak zkuste
některému broučkovi nastavit váš vlastní algoritmus.
Zkopírujte ho několika dalším broučkům a všechny broučky s tímto algoritmem označte značkou jedné barvy.
Potom jinou barvou označte stejný počet jiných broučků,
případně požádejte kamadáda, aby těmto broučkům zase nastavil on svůj vlastní algoritmus.
Zakažte páření broučků z různými značkami a pusťte simulaci. Kteří broučci přežijí?