Jedinci-broučci se v každém kroku pohnou o krok dopředu nebo otočí doleva nebo doprava nebo neudělají nic.
Rozhodování o tom, kterou z těchto akcí provedou, závisí jenom na tom, co vidí kolem sebe – před sebou, nalevo a napravo (za sebe nevidí).
Vidět mohou prázdné políčko, potravu, překážku, jedince vhodného k páření a jedince nevhodného k páření.
Algoritmus nebo program, kterým se brouček řídí, tedy můžeme popsat funkcí nebo tabulkou – tři údaje o tom, co brouček vidí (před sebou, nalevo a napravo) určují políčko tabulky a v něm je uložená akce, kterou má provést.
Když brouček provede krok vpřed na políčko, kde stojí brouček vhodný k páření a když on sám je (z pohledu onoho broučka) také vhodný k páření, dojde k páření (k čemu by tak asi mělo dojít). V tu chvíli brouček, který provedl krok (otec) předá určité množství energie druhému broučkovi (matce) a může příštím tahem pokračovat v cestě (před sebou teď uvidí broučka nevhodného k páření), zatímco matka bude několik kroků čekat, než se narodí nový potomek.
Nový potomek dostane v okamžiku narození určité množství energie od matky a jeho algoritmus (genetická informace) vznikne zkřížením genetické informace rodičů s následnou mutací.
Křížení znamená, že část genetické informace bude pocházet od otce a část od matky, mutace znamená, že do výsledné genetické informace budou ještě zaneseny náhodné chyby. Ke křížení a mutaci přidejme ještě selekci neboli výběr – o té jsme ještě nemluvili, ale už jste ji viděli – broučci, kteří si neumí najít potravu, hynou hladem. Pokud si neumí najít partnera a spářit se (a to neumí, protože hladový brouček není brouček vhodný k páření), jejich geny hynou, nepostupují do dalších generací a hynou spolu s nimi.
Spusťte program BCY.EXE.
V menu Projekt zvolte Nový a zkuste krokovat simulaci. Broučci mají na začátku zcela náhodný algoritmus, takže většina z nich neumí hledat jídlo ani se pářit a během několika stovek kroků vyhynou.
Zkuste pomocí operace Projekt/Nový generovat nové a nové počáteční populace, a pro každou z nich provést jednorázově tisíc kroků simulace, dokud se Vám nepodaří najít populaci, která přežije.
Když se vám to podaří, sláva, stvořili jste nový život! Uložte si projekt pomocí menu Projekt / Ulož projekt.
Vraťte se do prvního kroku simulace operací RESTART a sledujte, jak se měnil počet jedinců po deseti, dvaceti, třiceti… krocích. Znázorněte tabulkou v tabulkovém procesoru a vykreslete graf.
Kdy byla populace nejblíže vyhynutí?
Z jakého počtu broučků dokáže populace ještě ožít a z jakého už ne?