K prohlížení potřebujete VRML plug-in pro MSIE, spolehlivě funguje Cortona Viewer.
Cíl hry je jednoduchý: na obrázku (většinou na několika obrázcích s pohledy z různých stran) vidíte sestavu těles nebo nějaké větší těleso a úkolem hráče je poskládat ho z připravených dílků.
Ve hře je připravená sada úloh, od nejlehčích až po skládačky – hlavolamy. V těch nejlehčích jen umisťujete připravené dílky:
Úkol je však ztížen tím, že připravené dílky nevidíte ve 3D scéně, ale v okně jako textovou informaci o tvaru, barvě a rozměrech dílku. Všechny dílky jsou umístěny do počátku soustavy souřadnic a hráč musí určit jejich správné umístění v soustavě souřadnic – posunutí v jednotlivých souřadnicových osách. Dílky nemůže otáčet, nemůže měnit jejich barvu (ta funguje spíše jako nápověda) ani velikost.
V obtížnějších úlohách mohou být některé nadbytečné dílky, proto musí hráč kromě polohy určit, zda má být ten který dílek ve scéně opravdu použit. (Pokud použit být nemá, není třeba zabývat se jeho polohou.)
Pokud už máte scénu sestavenou, necháte si úlohu vyhodnotit. Program Vám odpoví, jestli jste řešili správně a můžete si nechat ukázat výsledek Vašeho řešení ve virtuální 3D scéně. Totéž můžete udělat i tehdy, jestliže si nevíte rady a chcete si svou dosavadní práci jen prohlédnout. Musíte se ale smířit s tím, že Vám program připočte za každé řešení jeden neúspěšný pokus.
Až si nacvičíte stavění na jednoduchých scénách, v nichž jsou dílky viditelně oddělené, můžete zkusit sestavit "z kousků" větší těleso.
Při řešení takových úloh může být užitečná volitelná možnost nechat si při ukázce dosavadního snažení vyznačit hrany umístěných dílků. V obrázcích v zadání hrany dílků, z nichž je objekt sestaven, vyznačeny nejsou. Takové obrázky by už nebyly hlavolamy, příliš by napovídaly.
Příjemnou zábavu!
Pro učitele je k dispozici záznam o hře - textový soubor s údaji o pokusech hráčů. Ukázku jeho obsahu vidíte níže:
Hra: Scene START: 27.12.2008 16:52:05 Hra nedokončena. Pokusů: 0 Náhledů: 0 KONEC: 16:52:10Tento soubor slouží učiteli ro kontrolu pokroku hráčů, jejich strategie řešení úloh a k posouzení obtížnosti a časové náročnosti řešení jednotlivých úloh.
Úlohy můžeme se studenty řešit ve škole, ale můžeme jim také uložit některou z nich za domácí úkol. Před řešením úloh v tomto programu doporučujeme alespoň krátkou průpravu s programem Stavebnice, který najdete (rovněž s návodem k použití) na úvodní stránce. Následující odstavec odkazuje na jeden starší publikovaný metodický text.
HŘÍČKY PRO ROZVOJ PROSTOROVÉ ORIENTACE