K prohlížení potřebujete VRML plug-in pro MSIE, spolehlivě funguje Cortona Viewer.
Ve VRML scéně můžete manipulovat připraveným mnohostěnem - otáčet ho a rozvinout jeho síť. Manipulátor, ve který se změní šipka kurzoru nad tělesem, vám napoví. Při rozvíjení sítě můžete sledovat, kam se přemístí jednotlivé stěny tělesa. Pokud skryjete obrázky na stěnách sítě, měli byste být schopni je do náčrtku sítě na papíře správně dokreslit včetně správného otočení obrázků. Pokud necháte zobrazené oba pomocné pohledy na těleso (vlevo vidíte pohled zepředu, vpravo menší pohled zezadu), mohou vám při dokreslování sítě pomoci. Můžete je ale skrýt a cvičit svou prostorovou paměť. Modely pomocných pohlebů nejde otáčet, otáčí se jedině spolu s původním modelem.
Kliknutím na vrchol těkesa (červená kulička) síť sbalíte. Otočte ji do jiné polohy a znovu rozviňte. Síť se rozvine pokaždé tak, aby stěna, na kterou jste klikli, zůstala uprostřed. Dostáváte tedy různě rozvinuté sítě téže krychle.
Model sítě pravidelného osmistěnu je trochu obtížnější než model sítě krychle.
Pokud už máte modely příliš okoukané, můžete si pomocí prográmku Kostka.exe vytvořit modely vlastní.
Pogram se neinstaluje, ale v prostředí Windows přímo spouští.
Hlavní okno prográmku slouží pro vytvoření vlastního modelu ktychle či pravidelného osmistěnu. Nejprve vyberete obrázky (můžete i své vlastní), které chcete umístit na stěy tělesa. Vlevo vedle polí s jejich názvy můžete nastavit jejich pootočení. Hodnoty 0, 1, 2, a 3 (ostatní se na ně přepočtou) nastavují otočení o 0, 90°, 180° a 270°. Scénu pak můžete uložit jako samostatný soubor a zobrazit následně kdykoli nebo ji můžete zobrazit přímo z programu.
Z hlavního menu programu můžete přejít do prostředí, které vám umožní tvorbu tištěných kvízů.
Program nabízí dvě podobná prostředí - Kvíz (pro různě rozvinuté sítě téže krychle) a Stopu. V prostředí pro tvorbu kvízu méte k dispozici na pravém panelu různé sítě vaší krychle. Kliknutím je můžete přenést do levé části - ta představuje plochu, která se bude tisknout. se sítěmi můžete po ploše pohybovat. Pokud kliknete na čtverec sítě pravým tlačítkem myši (LMB), obrázek na čtverečku skryjete, Ctrl + LMB ho pootočíte a LMB obnovíte jeho správnou orientaci. Takto můžete pozměnit kteroukoliv z připravených sítí a ke kvízu můžete poklikáním na textové pole přidat text, který jste si předem napsali v pravé části, na přípravném panelu.
Poklikáním můžete jednotlivé prvky z plochy pro tisk také odstraňovat.
Poté můžete z prostředí programu připravený kvíz vytisknout.
Pokud chcete vytisknout také vzor správného řešení, vraťte se doprostředí tvorby kvízu anastavte "Obnovit původní otočení". Nyní máte před sebou správné řešení kvízu a můžete ho vytisknout.
Při tvorbě stopy máte v části pro tisk připravené dvě čtvrečkové sítě, po kterých klikáním "odvalujete" připravený model. Jeho otisk se objevuje v síti. Při následné editaci můžete myší opět otáčet a skrývat jednotlivá políčka sítě, přičemž na pravém panelu stále vidíte jejich původní správné umístění a otočení. I do tohoto kvízu můžete přidat doprovodný text a kvíz vytisknout.
Poté po nastavení původních otočení můžete vytisknout vzor správného řešení.
Oba typy kvízů – sítě i stopy – můžete uložit do souboru či naopak ze dříve uloženého souboru načíst z menu v hlavním panelu aplikace. Každý typ kvízu má pro své soubory vlastní příponu, abyste neotevírali omylem soubor pro druhý typ.
Můžete uložit či načíst také vlastní model krychle se zvolenými obrázky a jejich otočením.
Studentům může takto uložená virtuální kostka pomáhat při řešení.
Příjemnou zábavu!